هر ساله ۱۶ آذر یادآور استقلال‌ طلبی دانشجویان در ایران بوده اما گویی امسال تلاش می‌شود تا این معنا وارونه جلوه داده شود.
کد خبر: ۱۳۸۹۶۶۶

به گزارش جام جم آنلاین، تراژدی ۱۶ آذر خاطره‌ای آشنا در تاریخ معاصر ایران است. ماجرا مربوط به چند ماه پس از کودتای ۲۸مرداد ۱۳۳۲ می‌شود که دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به نقشی که آمریکایی‌ها در کودتا داشتند، سفر ریچارد نیکسون معاون وقت رئیس‌جمهور آمریکا به ایران را مغتنم می‌شمارند را خشم خود را به نمایش گذاشته و همزمان علیه استبداد پهلوی که متحد آمریکا بود، قیام کنند.

اعتراض دانشجویان در روز ۱۶ آذر آن سال با خشونت رژیم پهلوی روبرو شد و آن‌ها با حمله به دانشکده فنی دانشگاه تهران سه دانشجو به نام‌های شریعت رضوی، احمد قندچی و مصطفی بزرگ‌ نیا را به شهادت رساندند. اتفاقی که خشونتی بی‌سابقه علیه دانشجویان را رقم زد و حکایت از سیستم سرکوب‌محور رژیم پهلوی داشت.

قریب به ۷۰ سال پس از آن روز، این روزها گروه‌ها و کانال‌های ضدانقلاب تلاش دارند به مناسبت سالروز این تراژدی، اعتصابات و تجمعاتی در دانشگاه‌ها و بازار به وجود بیاوند و جالب‌تر اینکه رضا پهلوی فرزند کسی که فرمان به قتل دانشجویان داد، خواسته تا در این روزها اعتراضات و اعتصابات شکل بگیرد و به قول او، مردم پشتیبان هم باشند و یکدیگر را تنها نگذارند.

او گویی فراموش کرده، ۱۶ آذر یادآور جنایت پدرش محمدرضا پهلوی در کشتن سه دانشجوی دانشگاه تهران است و اتفاقا در سال ۵۷ مردم پشتیبان هم بودند، یکدیگر را تنها نگذاشتند و در نهایت موفق شدند او را به زیر بکشند.

ماجرای سوءاستفاده از نمادهای تاریخی متوقف به ۱۶ آذر نیست و بسیاری دیگر از حوادث را شامل می‌شود. در واقع امپراطوری دروغ می‌کوشد تا تاریخ و هویت ایران را از معنا تهی کرده و آن را به نفع خود بازخوانی کند، چنانکه نسل جدید از یاد ببرد واقعیت تاریخ چه بوده است.

معنازدایی از تاریخ همچنین عامل تضعیف هویت ایرانی شده و ملتی که بی تاریخ و بی گذشته باشد، عملا پشتوانه‌ای برای دفاع از رفتار و سنتهای خود نخواهد داشت. این همان ترفندی است که مدعیان‌ جهانی‌سازی به کار برده و عملا تلاش می‌کنند تا ملتها را از هویت خود تهی کنند تا به‌راحتی در منطق جهان غرب هضم شوند.

از دانشجویان به‌عنوان قشری فرهیخته و اهل مطالعه انتظار می‌رود، با دقت در اهداف پنهان معنازدایی رسانه‌ای از تاریخ، پروژه تضعیف هویت ملی که با هدف محو ایران از نقشه جغرافیا صورت می‌گیرد را درک کرده و مانع از اجرای آن شوند.

دانشجویان نباید از یاد ببرند که چه‌کسانی به روی دانشجویان اسلحه کشیده و چه‌کسانی امروز پشت نقاب دلسوزی برای دانشگاهیان پنهان شده‌اند.

روشن است که اگر دانشگاه به فهم دقیقی از تاریخ و منافع جبهه استعماری برسد، توده‌های مردم نیز با آگاهی بیشتر، تلاش برای ایران‌ستیزی را خنثی خواهند کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها